Dr. Kosztyu János: Mérési feladatok a középiskolai fizikaórákon

A természettudományi tantárgyak oktatására fordítható óraszámok drasztikus csökkentése elkerülhetetlenül az oktatás minőségének romlásához vezet. Nincs ez másképpen a fizika tantárgy oktatását illetően sem. Nem tévedünk nagyot, ha arra a megállapításra jutunk, hogy ma már a fizika oktatására fordítható óraszámokban nem tükröződik a fizika szerepe a mindennapi tudományban, a technika fejlődésében, környezetünk alakításában, a kultúrában, s egyáltalán a felnövekvő generáció természettudományi nevelésében. Amit mi, elhívatott oktatók, fizikatanárok még is tehetünk e folyamat fékezése érdekében talán az, ha a fizika hatékonyabb oktatását elősegítő módszerekhez folyamodunk.

A műhelyfoglalkozásokon olyan mérési kísérletek bemutatására kerül sor a fizika számos területéről, melyek az osztály tanulóinak közreműködésével a tanórákon kerültek elvégzésre. Az ilyen órák hatékonyan szolgálják a tantárgy elsajátítását, de kiválóan alkalmasak a fizika iránti érdeklődés felkeltésére is. Bemutatásra kerülnek olyan érdekes kísérletek, amelyek nem igényelnek nagyszámú méréseket, kb. 10 -15 perc időráfordítással végezhetők el az órán. Sor kerül úgyszintén a diákok által felvett adatok feldolgozásának, kiértékelésének, valamint a lehetséges következtetések levonásának ismertetésére is.

E módszer legfontosabb eredménye az lehet, hogy mind több olyan érdeklődő diák lesz, aki a fizika szépségét is észreveszi, ugyanis sikerélményre is szert tesz, és ezáltal másként fog tekinteni e fontos tantárgyra.

vissza