Dr. Kosztyu János: Mérési
feladatok a középiskolai fizikaórákon
A természettudományi tantárgyak oktatására fordítható óraszámok drasztikus
csökkentése elkerülhetetlenül az oktatás minőségének romlásához vezet. Nincs ez
másképpen a fizika tantárgy oktatását illetően sem. Nem tévedünk nagyot, ha arra a
megállapításra jutunk, hogy ma már a fizika oktatására fordítható óraszámokban
nem tükröződik a fizika szerepe a mindennapi tudományban, a technika fejlődésében,
környezetünk alakításában, a kultúrában, s egyáltalán a felnövekvő generáció
természettudományi nevelésében. Amit mi, elhívatott oktatók, fizikatanárok még is
tehetünk e folyamat fékezése érdekében talán az, ha a fizika hatékonyabb
oktatását elősegítő módszerekhez folyamodunk.
A műhelyfoglalkozásokon olyan mérési kísérletek bemutatására kerül sor a fizika
számos területéről, melyek az osztály tanulóinak közreműködésével a tanórákon
kerültek elvégzésre. Az ilyen órák hatékonyan szolgálják a tantárgy
elsajátítását, de kiválóan alkalmasak a fizika iránti érdeklődés felkeltésére
is. Bemutatásra kerülnek olyan érdekes kísérletek, amelyek nem igényelnek
nagyszámú méréseket, kb. 10 -15 perc időráfordítással végezhetők el az órán.
Sor kerül úgyszintén a diákok által felvett adatok feldolgozásának,
kiértékelésének, valamint a lehetséges következtetések levonásának
ismertetésére is.
E módszer legfontosabb eredménye az lehet, hogy mind több olyan érdeklődő diák
lesz, aki a fizika szépségét is észreveszi, ugyanis sikerélményre is szert tesz, és
ezáltal másként fog tekinteni e fontos tantárgyra.